xxx

Kennismaken met …

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.

Pijltje

“Ik leer veel van de jongens buiten. Tijdens mijn studie leerde je hoe het er op tekeningen uitziet, maar nu zie ik hoe het écht in elkaar steekt. Dat leer ik van de mensen met het gereedschap”

Maak kennis met: Stijn Pomstra, LEAN-manager bij Kade 2.020

Een van de jongste van het stel: Stijn Pomstra is 26 jaar oud en werkt al een tijd mee aan het ontwerp van Kade 2.020. Hij begon met een afstudeeronderzoek waarin hij het LEAN-principe onderzocht en keek hoe hij dit kon toepassen binnen Kade 2.020. Na een stage van een half jaar en een afstudeeronderzoek van ook een half jaar is Stijn sinds 2022 officieel in dienst.

Hoe ben je hier terechtgekomen?

Voor een schoolopdracht was ik bezig met een project voor het opnieuw inrichten van een stuk grond bij Zernike, de campus Groningen. Mijn begeleider kende Ronald en toen ik kenbaar maakte graag aan de slag zou willen voor een project buiten Groningen, koppelde hij ons. Ronald was op zoek naar een afstudeerder die het LEAN-principe wilde onderzoeken. Dat leek me wel wat, dus besloot ik de opdracht aan te nemen. Een keuze die mij nu zelfs een vaste baan heeft opgeleverd.”

Wat gaaf! Een vaste baan! Wat houden jouw taken precies in?

“Ik werk nog maar een tijdje dus hebben ze mij twee verschillende taken gegeven. Hierdoor leer ik het meest. Wanneer ik op kantoor werk, ben ik bezig met de werkvoorbereiding. Denk aan het maken van facturen of het bijhouden van de personeelsuren. Naast mijn taken als werkvoorbereider ben ik ook veel bezig als LEAN-manager.”

Wat is dat? Een LEAN-manager?

“LEAN betekent het optimaliseren van het werkproces. Je wilt de beginnersfouten uit het ontwerp halen. Dat doe je door heel goed te kijken naar de planning en kijken waar dit vastloopt. Vervolgens stel je jezelf de vraag: waarom loopt dit vast? Ligt het aan het materiaal? Het personeel? Of is de planning misschien te strak gemaakt? Hebben ze meer tijd nodig?

Per locatie kan dit behoorlijk verschillen. Voor we beginnen met de werkzaamheden weten we niet wat we aantreffen in de gracht. Soms staat er slechts een paal, de andere keer tien. Pas wanneer de duikers ter water gaan, kunnen we dit bepalen en hierop anticiperen. Dit moet natuurlijk worden meegenomen in de planning. Momenteel werken we met een dagplanning. Na afloop kijken we of het dag doel gehaald is en kijken we hoe we de komende dag gaan indelen. Met deze resultaten kun je op den duur natuurlijk wel verder vooruitplannen, maar voor nu werkt dit heel goed.”

Wat is hetgeen wat je hier geleerd hebt?

“Luisteren naar buitenpersoneel. Dat is zo belangrijk. Probeer naar hun wensen en ideeën te luisteren. Buitenpersoneel staat de hele dag met hun neus op het ontwerp. Tuurlijk is het een absolute kunst als je zoiets kunt ontwerpen, maar wanneer buitenpersoneel zegt: dit boutje klopt niet, moet je erop anticiperen. Ik leer veel van de jongens buiten. Tijdens mijn studie leerde je hoe het er op tekeningen uitziet, maar nu zie ik hoe het écht in elkaar steekt. Dat leer ik van de mensen met het gereedschap”

Wat vind je het leukst aan werken bij Kade 2.020?

“Als eerst natuurlijk de mensen. Het team is voor mij heel belangrijk. Ik ben natuurlijk nog beginnende, maar ik krijg veel verantwoordelijkheden en kan daarbij altijd terugvallen op mijn collega’s. Het meest werk ik samen met Jack. Hij zit altijd twee meter verderop en vragen mag ik altijd aan hem stellen. Dat is heel prettig. Daarnaast vind ik het heel vet dat ik mag werken aan een project dat in het centrum van Amsterdam ligt. Tuurlijk is een gracht in Noord-Groningen ook een interessant project, maar hier heb je te maken met zo veel meer omgevingsfactoren. Daar leer je veel van. Je leert met de druk om te gaan en de bijkomende stress. Je bent veel in contact met de stakeholders en gemeente. Ik kijk ernaar uit om, als we gekozen worden, de komende acht jaar te blijven innoveren: iedere dag beter worden.”

Meer nieuws:

Werken per 5 meter

Werken per 5 meter

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.Stel je voor. Je woont heerlijk in een grachtenpand en ziet opeens een horte bouwvakkers aankomen. Je denkt: oh nee, daar gaan we weer. Je maakt je mentaal klaar voor dagen, al dan niet wekenlange overlast...

Minder hinder en overlast

Minder hinder en overlast

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.Met meer dan negenhonderdduizend inwoners is Amsterdam een drukbevolkte stad. Zeker als je bedenkt dat een vierde van het oppervlak ook nog eens uit water bestaat. Een simpel rekensommetje telt dan ook dat...

Pilot gemeente

Pilot gemeente

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie. Kade 2.020 is een van de drie innovatieve partijen die sinds 2019 bezig is met het vernieuwen en verstevigen van de kademuren in Amsterdam. Zowel G kracht b.v., Koningsgracht en natuurlijk wij, Kade 2.020,...

Interview – Jack Dekker

Interview – Jack Dekker

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.Naam: Jack Dekker, Projectmanager “Uiteindelijk doen we het allemaal voor de inwoners van Amsterdam en juist dat is iets waar onze techniek in uitblinkt.” Maak kennis met: Jack Dekker, projectmanager bij...

Goedkoop is duurkoop

Goedkoop is duurkoop

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.Goedkoop is duurkoop. Dat is wat gemeente Amsterdam maar al te goed begrijpt. De gemeente heeft de keuze gemaakt voor true pricing: een eerlijke prijs voor CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot zo laag mogelijk...

Vervanging Amsterdamse kademuren in een nieuw jasje met Kade 2.020

Vervanging Amsterdamse kademuren in een nieuw jasje met Kade 2.020

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie. 2019 was het jaar dat de Gemeente Amsterdam startte met het vernieuwen van de kademuren in Amsterdam. Na het in elkaar storten van enkele kademuren bleek de nood aan de man en moest men snel in actie komen....

Van oorsprong tot heden: de evolutie van de Amsterdamse kademuren

Van oorsprong tot heden: de evolutie van de Amsterdamse kademuren

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie. Als je aan Amsterdam denkt, denk je aan grachten. De Herengracht, Prinsengracht en Keizersgracht zijn typische voorbeelden van grachten die de authentieke uitstraling van Amsterdam weergeven. In 2010 werd...

Materiaal klaarzetten

Materiaal klaarzetten

Nu Kade2.020 officieel begonnen is, is het tijd om al het materiaal te plaatsen op de plek waar we als eerste gaan beginnen. Het materiaal is geplaatst ter hoogte van de Lijnbaansgracht 20.