xxx

Pilot gemeente

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.

Pijltje

Kade 2.020 is een van de drie innovatieve partijen die sinds 2019 bezig is met het vernieuwen en verstevigen van de kademuren in Amsterdam. Zowel G kracht b.v., Koningsgracht en natuurlijk wij, Kade 2.020, zochten de afgelopen jaren naar een manier om goedkoper, sneller en met minder hinder te vernieuwen. En met succes! Fase 1 van de Lijnbaansgracht is bijna afgerond, maar welk traject is er eigenlijk afgelegd om tot dit punt te komen? Dat lees je hieronder!

Nieuwe kademuren met een reden

De afgelopen jaren bleek de urgentie van de vernieuwing van kademuren hoog. Op sommige plekken ontstond schade naar aanleiding van een verouderde kademuur, zoals het verzakken van een tramrails of een kapotte riolering. Toen op een bepaald moment sommige kademuren zelfs op instorten stonden besloot gemeente Amsterdam dit probleem grootschalig aan te pakken. Eerst werd vastgesteld welke kades écht aan vervanging toe waren. Was er acuut gevaar? Of konden sommigen nog even mee? Samenwerkingsovereenkomst Kademakers (ook wel SOK Kademakers) ging aan de slag met de traditionele manier van bouwen. Toch keek de gemeente ook naar andere manieren? Kon deze techniek immers niet beter? 

Keuze voor innovatieve partijen

Dit is waar Kade 2.020 komt kijken. Vanuit de gemeente werd een budget vrijgemaakt en uitgangspunten bepaald. Wat was er nu echt belangrijk voor de vernieuwing van kademuren voor Amsterdam:

  • Minder hinder,
  • Een snellere doorlooptijd,
  • Oplossingen overal in het centrumgebied van Amsterdam toepasbaar
  • Lagere kosten,
  • Bijkomend voordeel: boombehoud

Verschillende fases

Fase 1

Binnen deze voorwaarden kregen verschillende aannemers de mogelijkheid een innovatief plan aan te leveren. Twaalf plannen werden ontvangen waarna een selectie heeft plaatsgevonden. Zes partijen mochten in april 2020 door naar de volgende fase: de gunningsfase.

Fase 2

Ook van deze zes partijen moest er weer afscheid genomen worden van een aantal. Zo kwam de IBA, het ingenieursbureau van Gemeente Amsterdam uit op de huidige drie: Kade 2.020, Koningsgracht en G-Kracht.

Fase 3

De derde fase is de onderzoek & ontwikkel fase. Dit wordt ook wel de meest belangrijke fase genoemd. Van ideeën op papier naar een concreet concept, daar gaat het in deze fase om. Fase 3A is het prototype aanleveren. Fase 3B is de validatie van het prototype en fase 3C is de pilot.

Het prototype was er dus kon begonnen worden aan fase 3B. Aan de hand van verschillende proeven moest worden aangetoond dat de innovatie werkt. Als voorbeeld is Kade 2.020 naar de universiteit van Eindhoven geweest om de belastingproef uit te voeren tussen het betonelement en de stalen paal. Hiermee wordt bedoeld: hoeveel kilo kan de constructie hebben voordat het breekt. Het resultaat: héél erg sterk. Zelfs de maximale zwaarte van de universiteit was niet zwaar genoeg om het te breken. Een resultaat waarop werd gehoopt.

Na de meetproeven kon men door naar de laatste fase, 3C. Dit is de pilot fase waarin we ons nu bevinden. We zijn bezig om in de praktijk te bewijzen dat het ontwerp werkt. Uiteraard staat deze fase ook voor optimalisatie, hierin komt het LEAN-principe terug.

Pilot Lijnbaansgracht

Kade 2.020 is momenteel bezig met het vernieuwen van de Lijnbaansgracht. Zoals het er nu naar uit ziet werkt onze methode en daar zijn we enorm trots op. We durven het bijna te zeggen: onze methode werkt! Nog even en dan mogen we hopelijk door naar de laatste fase van de kademuren: grootschalige uitvoering.

100% boombehoud, weinig hinder, geen schade aan grachtenpanden én goedkoper dan de traditionele manier. Dat is Kade 2.020.