xxx

Werken per 5 meter

Blijf op de hoogte van de vernieuwing van de kadeconstructie.

Pijltje

Stel je voor. Je woont heerlijk in een grachtenpand en ziet opeens een horte bouwvakkers aankomen. Je denkt: oh nee, daar gaan we weer. Je maakt je mentaal klaar voor dagen, al dan niet wekenlange overlast en begint je dag geïrriteerd. De dagen volgen en keer op keer word je zonder overlast wakker. Door de straat rijden nog altijd auto’s en fietsers en qua geluid is het allemaal heel goed te overzien. Dat is vreemd, schiet door je hoofd. Zijn ze dan nog niet begonnen? De verbazing is groot, zeker wanneer je ziet dat de bouwvakkers niet weggaan, maar juist iedere week iets dichterbij komen.

Door middel van verschillende technieken maakt Kade 2.020 deze belofte waar. Dat zit hem vooral in het werken met segmenten van vijf meter. Wat precies de voordelen zijn lees je hieronder.

Efficiëntie

We werken met segmenten van vijf meter. Dat wil zeggen: per week wordt er vijf meter kade vernieuwd. De reden voor deze keuze? Efficiëntie. Als er namelijk ergens een klein foutje zit, kan dit veel gemakkelijker opgespoord worden. Na het plaatsen van ieder betonelement is er tijd ingepland om te kijken naar verbeteringen. Op deze manier kunnen wij een zo optimaal product leveren.

Overlast

Wat heeft dat dan als voordeel voor de inwoners van Amsterdam? Best wel veel! Doordat er gewerkt wordt aan vijf meter, hebben we dus maar een klein stukje van de gracht nodig. Dus niet een hele gracht die helemaal vol ligt met bouwmateriaal. Echt alleen een klein stukje. Dat is positief voor de inwoners, maar ook voor de rondvaartboten. Die kunnen er immers gewoon langsheen varen.

Verkeershinder

Naast de rondvaartboten heb je natuurlijk ook gewoon nog de auto’s. Wanneer er wordt gewerkt volgens de traditionele manier van vernieuwen, ligt niet alleen de hele gracht vol met boten, ook de wegen langs de grachten moet worden afgezet. Doordat wij werken met segmenten van vijf meter heb je dus maar een keer per week een bepaalde diensten nodig. Deze mensen kunnen gewoon op- en afrijden waardoor niet de hele straat hoeft te worden afgezet

Sneller

Minder fouten zorgt er natuurlijk voor dat het tempo omhooggaat. Doordat er zo intensief gekeken wordt naar het proces, wordt er constant verbeterd. Hoe optimaal de techniek is, hoe sneller er te werk kan worden gegaan. En dat is natuurlijk perfect, want Amsterdam heeft kilometerslange grachten die állemaal vernieuwd moeten worden.

Opschaalbaar

Op dit moment zitten we in de pilot en wordt er aan een vijf meter per week gewerkt. Voor nu werkt het goed. We zijn immers nog aan het optimaliseren, maar er komt een punt dat het product zo goed als af is. Vanaf dat moment kan er groter gewerkt gaan worden. Bepaalde apparaten zoals de krachtpaters zijn maar een keer per week nodig. Super zonde dus, als deze de rest van de week opgeslagen staan en niet gebruikt worden. Hier komt het laatste punt van pas: opschaalbaarheid. Alle onderdelen van de techniek zijn zo bedacht dat ze opschaalbaar zijn. Op den duur kan er op verschillende locaties in de stad gewerkt worden aan het vernieuwen van de kade. Alle onderdelen schuiven dan per dag een plekje door waardoor er veel sneller tegelijkertijd gewerkt kan worden.

Meer tempo door meer meters! En dat allemaal doordat er gewerkt wordt volgens het simpele concept van vijf meter per keer.