OMGEVING

Als omwonende wil je weten welke impact de kadevernieuwing op jouw leefomgeving heeft. Op deze pagina vind je belangrijke informatie voor jou als omwonende. 

Pijltje

Waarom gebruiken wij de EZ-Flow methode?

De fasering EZFlow video
De fasering EZFlow video

Impact op de omgeving

De innovatie is mede bedacht om hinderbeperkend te zijn.
Zo is er met de EZ-Flow geen tijdelijke damwand noodzakelijk om het werk uit te voeren. Hierdoor is het gebruik van grootschalig materieel niet noodzakelijk en hoeven er ook geen damwanden (trillend) aangebracht en getrokken te worden.

Geluidshinder
De werkzaamheden zorgen niet voor een meetbare verhoging van het omgevingsgeluid. Op het uitgevoerde werk is het geluid continue gemeten en vastgesteld dat de hinder door geluidsoverlast beperkt is gebleven.

Trillinghinder en zettingen
Door het toepassen van trillingvrije technieken zijn er geen overschrijdingen en zettingen gemeten.

Trillingvrije technieken welke zijn toegepast zijn o.a.

  • Buispalen schroeven in plaats van heien
  • Slopen van bestaande kademuur middels draadzagen in plaats van sloophamers op kranen

Hoe voeren wij onze controles uit?
Dit doen wij door:

  • Vooropname van de woningen
  • De inzet van geluidmeters
  • Het gebruik van trillingmeters
  • Het meten van evt. zettingen
    Kenmerken en voordelen grachten vernieuwing Kade 2020

    De toepassing in de praktijk

    Bomen blijven behouden

    Dankzij onze oplossing met de EZ-Flow hoeven bomen niet verwijderd te worden. De stalen buispalen raken de boomwortels niet en bij het graven van de ontlastsleuf zuigen we ter hoogte van de boom de grond rondom wortels die meer aan de oppervlakte liggen weg, zodat we deze niet beschadigen. Het kan zijn dat we bomen moeten snoeien wanneer deze het werk van de kraan op het werkponton belemmeren.

    Het behouden van bomen heeft grote voordelen. Bij de huidige methodes voor kademuurvervanging is het gebruikelijk dat na afloop nieuwe jonge bomen geplaatst. Maar voor de beeldbepaling, schaduw en het voorkomen van hitte-eilanden zijn juist volwassen bomen nodig. En dit betekent dat het tussen 50-70 jaar duurt voordat de situatie weer volledig is hersteld.

    • Bomen worden vooraf beproefd en de conditie wordt vastgelegd
    • Alle (gezonde) bomen blijven 100% behouden

     

    De fasering EZFlow video
    De fasering EZFlow video
    De fasering EZFlow video

    Geschikt voor toepassing bij smallere kades

    De standaard uitvoeringswijze van de EZ-flow is geschikt om toe te passen bij smallere kades, doordat alle werkzaamheden plaatsvinden vanaf een werkponton op het water. Ons standaard ruimtegebruik op de kade is 2 meter. Dit is de minimale bouwveiligheidszone die gemeente Amsterdam hanteert.

      Kade2020 (9)

      Verkeersmaatregelen niet nodig

      Op smalle kades tot 6 meter breed, wordt altijd een rijbaan van 3,5 meter vrijgehouden voor hulpdiensten en ook wordt de bereikbaarheid met de auto gegarandeerd.  Door dat de methode van Kade 2.020 geen hijsbewegingen van lange delen kent, zijn verkeersstops en andere maatregelen niet nodig.

        De fasering EZFlow video

        Woonboten kunnen worden verplaatst binnen het rak

        Door dat we met de EZ-flowmethode over een beperkte lengte kunnen werken, is er de mogelijkheid voor het verplaatsen van woonboten binnen het rak (watervak) tussen de bruggen. Dat beperkt de overlast van de bewoners en de duur van de verplaatsing.

         

        Kade2020 (9)

        Het EZ-Flow element past onder elke brug door

        We voeren de EZ-Flow elementen met een lengte van 5 meter en tot 25.000 kg aan met ‘de Krachtpatser’; een vaartuig dat bestaat uit twee pontons van 4,25 meter breed, waar de EZ-wand tussen hangt. De EZ-wand hangt ongeveer 1,3 meter onder water en kan hierdoor onder alle bruggen door. Daarnaast heeft dit als voordeel dat we minder hijscapaciteit nodig hebben bij het plaatsen van de EZ-flow elementen.

        Elementen worden beladen in het havengebied in Amsterdam om vervolgens via het IJ de binnenstad te worden ingevaren en gemonteerd. En dat allemaal emissieloos!

         

        Kade2020 (9)

        Emissieloze verplaatsing van haven naar binnenstad

        Elementen worden beladen in het havengebied in Amsterdam om vervolgens via het IJ de binnenstad te worden ingevaren en gemonteerd. En dat allemaal emissieloos!

         

        Kade2020 (9)